دپارتمان استورها بنگاه های خرده فروشی هستند که اغلب بخشی از زنجیره فروشگاه هایی می باشند که کالاهای متنوعی را که توسط یک دپارتمان سازماندهی شده است به فروش می رسانند. خطوط وسیع محصولات بطور معمول شامل برند های چندگانه جهت جذب سلایق مختلف خریداران می باشد که توسط پرسنل کانتر خدمات مشتریان به سمت فروشگاه ها هدایت می شوند. بعلاوه دپارتمان استورها می توانند به دپارتمان های حراج تقسیم شوند، که معمولاً شامل خواربار فروشی ها در کنار دیگر محصولات بوده و توسط کانتر بازرسی مشتریان که در جلوی فروشگاه قرار دارد مجزا می شوند. سوپرسنترها شامل گروه وسیعی از دپارتمان استور ها بوده که در آن حراج خواربار در حجم وسیع و بصورت فله صورت می پذیرد و نیازمند حق عضویت سالانه می باشد.

دپارتمان استور ها بنگاه های خرده فروشی هستند که با ارائه بخش وسیعی از محصولات و کالاهای بادوام، نیاز های شخصی و محلی مصرف کنندگان را پوشش داده و در عین حال کالاهای چندگانه با قیمت های متنوع در زمینه محصولات مختلف را به مصرف کنندگان پیشنهاد می دهند. در یک دپارتمان استور بطور معمول محصولات متنوعی از جمله پوشاک، مبلمان، لوازم خانگی، اسباب بازی، لوازم آرایش، لوازم باغبانی، محصولات بهداشتی، لوازم ورزشی، لوازم نقاشی و ابزارآلات بفروش می رسد، همچنین علاوه بر موارد ذکر شده مواد خوراکی، کتاب، جواهرات، لوازم برقی، لوازم التحریر، تجهیزات عکاسی، محصولات کودکان و نیز لوازم نگهداری حیوانات خانگی نیز یافت می شود. بعلاوه دپارتمان استورهای برجسته شامل دپارتمان حراج نیز می باشند که بطور معمول دارای منطقه بازرسی مشتریان در جلوی فروشگاه می باشد. دپارتمان استورها بطور معمول قسمتی از زنجیره خرده فروشگاه هایی هستند که در یک یا چند کشور واقع شده اند.

دپارتمان استورها از نیمه دوم قرن نوزدهم پا به عرصه اقتصاد و جامعه گذاردند. این فروشگاه های بزرگ نه تنها کسب و کار را تحت تأثیر قرار دادند، بلکه بسیاری دیگر از کارکردهای جامعه از جمله تکنولوژی و شیوه های مدیریت را نیز متحول ساختند. شبکه فروشگاهای بزرگ، شبکه های توزیع فرادستی و عمده فروشی را تغییر دادند و انقلابی در خرده فروشی به پا کردند.

از دیگر مفاهیمی که این فروشگاه ها تغییر داده و یا بوجود می آورند می توان به موارد زیر اشاره نمود:
1. تجربه خرید
2. دسترسی و دسته بندی کالاها
3. سیاست های اعتباری
4. اطلاع رسانی قیمت ها
5. تکنیک های گسترش کسب و کار
6. ایجاد تکنیک های مدیریت بر پایه فرآیند کنترل موجودی
یکی از شاخص ترین ویژگی های فروشگاه های بزرگ طی سال های اخیر، تحولاتی است که این مجموعه ها در صنعت ساختمان بوجود آوردند. بدلیل نیاز به مصالح ساختمانی جدید، سیستم های سرمایشی و گرمایشی، جابجایی مشتریان و … طراحی و معماری این بناها نیز متحول گردید.
این فروشگاه ها موجب تسهیل خرید برای مشتریان بدون لحاظ نمودن سطح درآمد و فرهنگ مشتریان گردیدند. در این بین خدمات نوینی نیز ارائه گردید، از جمله: رستوران، اتاق مطالعه، حمل تا درب منزل، طناب پیچی و بسته بندی روش های نوین ارائه کالاها و …
به وضوح می توان مشاهده کرد که این فروشگاه ها نمادی از دموکراسی هستند. به تعبیری این فروشگاه ها طلایه دار تساوی اجتماعی علی الخصوص برای زنان می باشند؛ بسیاری از مورخین اجتماعی بر این باورند که فروشگاه های بزرگ با ایجاد کار برای زنان و اختصاص قسمت هایی برای آنان، حقوق اجتماعی زنان را به ایشان برمی گردانند.
فروشگاه های بزرگ به مکان هایی بدل شدند که زنان به راحتی می توانستند در آنها دیده شوند. رخدادی که پیش از این تنها در موزه ها، پارک ها و مکان های اشرافی به چشم می خورد.
این فروشگاه ها به ابزاری برای تولید انبوه تبدیل گشت و از سویی بسیاری از آسمان خراش ها را بنا نهادند. گزاف نیست اگر بگوییم که شهرهای نیویورک و شیکاگو بواسطه این فروشگاه ها توسعه یافته و معروف گشته اند.
مهمترین خصیصه دپارتمان استور ها:
خرید تمام نیازمندی ها زیر یک سقف = صرفه جویی در زمان و هزینه
مختصراً: دپارتمان استور = تسهیلات بیشتر و جذابیت بیشتر
نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که خرید فرآیندی است که معمولاً توسط افراد خانواده صورت می پذیرد. این نکته از آن جهت بایسته توجه است که معمولاً افراد مختلف در مواعد گوناگون به لحاظ روحی و جسمی دچار خستگی می باشند و یا خرید برایشان جذابیت ندارد؛ تقریباً در تمام دپارتمان استورهای دنیا چه آنها که دارای طبقات متعدد هستند و چه آنها که صرفاً در یک طبقه محصور هستند حداقل یک مکان با چند صندلی جهت استراحت و صرف مواد غذایی و انواع نوشیدنی تعبیه شده است تا حین خرید از خستگی مشتریان بکاهد.
لذا موفقیت یک دپارتمان استور در فراهم آوردن تسهیلات و جذابیت بیشتر برای مشتریان است. این تسهیلات در درجه اول با عنایت به مشکلات دسترسی مطرح می باشد. لذا یکی از نکات اصلی در مکان یابی و طراحی دپارتمان استورها سهولت دسترسی شهری و نیز سهولت دسترسی داخلی فروشگاه ها می باشد. در این زمینه توجه به تحولات شهری نیز نکته قابل تاملی می باشد